Dunedin - Oamaru

27 februari 2017 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Vandaag hadden we vakantie, geen vol programma. Lekker koffie gedronken op een mooi plekje. De Mouraki Balls op het strand bekeken. Daarna op een nog mooier plekje ons broodje gegeten. Door naar Oamaru, een leuk stadje die van leegstaande fabrieksgebouwen een leuk winkel-en kijkgebied heeft gemaakt. Daar troffen we ook een ambachtelijke ijsmaker die dropijs verkocht. Gelijk proberen natuurlijk. Op tijd de camping in de haven op gezocht en daar lekker in de zon gezeten. Vroeg eten want we gingen nog een keer pinguïns spotten. Eerst de yellow eyed pinguïns die vroeger aan land komt dan de Blue pinguïns We hadden van de mevrouw van de camping gehoord dat er die dag daarvoor maar een yellow eyed pinguïn was thuisgekomen. Ze zijn zeldzaam en mogelijk zijn ze ook ziek. Toch maar gegaan om samen met vele anderen te wachten op die ene geel oog pinguïn. Na een uur turen naar de zee stond die ene geel oog pinguïn zomaar op het strand. Daar waar de pinguïns aan land komen, worden de stranden afgezet en kan je niet dichtbij komen.
Vervolgens zijn we om 20:30 uur naar een speciaal stuk afgezet strand gegaan waar de Blue pinguïns aan land komen. Blue pinguïns komen aan land als het donker is en voor publiek is daar speciaal licht gemaakt waar de pinguïns geen last van hebben en wij ze wel kunnen zien. Om ze niet te verstoren mochten we geen foto's maken.
Na enige tijd kwamen ze, in groepjes, door een golf op het strand gerold, uit de zee, kropen omhoog langs de rotsen en gingen naar hun nest. In totaal hebben we ruim 80 Blue pinguïns uit het water zien komen. Blue pinguïns zijn de kleinste soort op aarde. Zo mooi om te zien hoe ze ondanks hun twee kleine pootjes toch boven komen. Een mooie afsluiting van weer een mooie dag.

1. Nelleke Boeve-Hannessen:
    1 maart 2017
    Ik lees het al, herinneringen voor een lang leven. Fantastisch!