Kaikoura- Amberley

4 maart 2017 - Amberley, Nieuw-Zeeland

Voor vandaag stond walvissen spotten op het programma, een lang gekoesterde wens van ons allebei. We hadden ruim van te voren al willen boeken maar kregen toen te horen dat alles vol zat tot 7 maart, dan zouden wij al weer terug in Nederland zijn.
Toch op een later tijdstip nog eens gevraagd bij een I-site of er nog plaats was en zowaar konden we vandaag mee.
Het was zwaar bewolkt en de zee was ruig, grote kans op zeeziekte werd al aangekondigd bij vertrek. We moesten eerst allemaal zitten zodat de boot met grote snelheid naar open water kon. Het spotten kon beginnen en voor een aantal het kotsen. Er waren erbij die alleen maar zeeziek zijn geweest en niets hebben gezien. Zieluuuugh. Gelukkig hadden Roelof en ik er geen last van.
Na enige tijd kwam het bericht dat er een walvis gezien was. De boot erop af en ja hoor daar was ie dan, een Potvis. Wat gaaf! Ze zijn namelijk maar 10 min. boven water en kunnen daarna 45 min. onder water blijven. Het moment van ondergaan is het spectaculairs. Dan steekt de grote staart uit het water.
Het bleef bij die ene walvis, voor ons een onvergetelijke ervaring.
Als toegift nog dolfijnen gezien, een hele grote groep.
Bij terugkomst nog een mooie wandeling gemaakt over de kliffen bij Kaikoura en terug langs het strand.
Ja en dan wordt het tijd om richting Christchurch te gaan.